Skip to content

Γλώσσα Ε’: Ενότητα 13. Κατασκευές

Κατασκευές της φύσης

[slideboom id=538100&w=425&h=370]

ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΣΕ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ

Για να μετατρέψουμε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική:
  • μετατρέπουμε το ρήμα από την ενεργητική σύνταξη στην παθητική
  • το αντικείμενο από την αιτιατική πτώση που βρίσκεται γίνεται υποκείμενο του παθητικού ρήματος (σε ονομαστική)
  • το υποκείμενο γίνεται ποιητικό αίτιο
Το ποιητικό αίτιο σχηματίζεται με την πρόθεση από και την αιτιατική του ονόματος και φανερώνει από ποιον ή από τι προέρχεται αυτό που εκφράζει το ρήμα.
Παράδειγμα:
Ο υδραυλικός επισκεύασε τη βρύση > ενεργητική σύνταξη
Η βρύση επισκευάστηκε από τον υδραυλικό > παθητική σύνταξη
Την αντίθετη ενέργεια ακολουθούμε όταν θέλουμε να μετατρέψουμε από παθητική σε ενεργητική σύνταξη


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΤΙΡΙΟΥ

Όταν περιγράφεις κτίρια (παράγραφο – έκθεση) προσπάθησε να ακολουθείς την παρακάτω δομή:

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ – ΠΡΟΛΟΓΟΣ :
  • Πού βρίσκεται
  • Πότε κατασκευάστηκε ( αν γνωρίζουμε και τον κατασκευαστή )
  • Ποιος ο σκοπός της κατασκευής
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ – ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ :
  • Εξωτερική περιγραφή – σχήμα , μέγεθος , χρώμα , υλικά κατασκευής ,εμφάνιση από μακριά
  • Εσωτερική περιγραφή ? πώς είναι από μέσα , λειτουργία , χώροι και έπιπλα
  • Χρησιμότητα ? τι μας προσφέρει , χρήση από τους ανθρώπους
  • Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
  • Διαφορετική εικόνα σε ειδικές περιπτώσεις ( γιορτή , χιόνι κτλ. )
ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ – ΕΠΙΛΟΓΟΣ:
  • Η γνώμη σου για το κτίριο, σχέση με το κτίριο
  • Χρησιμότητα για τους ανθρώπους και το περιβάλλον
  • Συναισθήματα δικά σου και όσων το χρησιμοποιούν

Κατασκευές των ανθρώπων

Για να φτιάξουμε κατασκευές δίνουμε τις παρακάτω οδηγίες:
  • Αναφέρουμε τα υλικά που θα χρειαστούμε
  • Δίνουμε γενικές οδηγίες για τον τρόπο εργασίας, χρησιμοποιώντας οριστική ενεστώτα
  • Δίνουμε τεχνικές οδηγίες και σημειώνουμε τα σημεία που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή
  • Αναφέρουμε με τη σειρά τι πρέπει να κάνει κάποιος για να φτιάξει την κατασκευή, χρησιμοποιώντας προστακτική αορίστου
  • Αναφέρουμε τυχόν παραλλαγές στη διαδικασία κατασκευής και δίνουμε ανάλογες οδηγίες και γι αυτές

 

ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Οι αναφορικές προτάσεις είναι εξαρτημένες προτάσεις που αρχίζουν με τις αναφορικές αντωνυμίες( όποιος, ο οποίος, όσος, ό,τι, που) ή με τα αναφορικά επιρρήματα( όπου, που, όπως, πως, όσο, καθώς, σαν)
Υπάρχουν 2 είδη αναφορικών προτάσεων:
α) ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΕΣ
Αυτές οι αναφορικές προτάσεις μάς δίνουν μια πληροφορία που είναι απαραίτητη για την κατανόηση της κύριας πρότασης και γι αυτό δε χωρίζονται με κόμμα από την κύρια πρόταση.
Π. χ. Η μέρα που ξεκινούν οι διακοπές του Πάσχα πλησιάζει
β)ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΜΗ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΕΣ Ή ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΕΣ
Αυτές οι αναφορικές προτάσεις μάς δίνουν μια πληροφορία που δεν είναι απαραίτητη για την κατανόηση της κύριας πρότασης, απλά προσθέτει μια παραπάνω πληροφορία και γι αυτό χωρίζονται με κόμμα από την κύρια πρόταση

Π. χ. Το σπίτι της Σοφίας, που είναι πολύ όμορφο, βρίσκεται κοντά στο βουνό

 Μαθηματικές κατασκευές

ΑΠΟΛΥΤΑ ΚΑΙ ΤΑΚΤΙΚΑ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ

Απόλυτα λέγονται τα αριθμητικά επίθετα που φανερώνουν ορισμένο πλήθος από πρόσωπα, ζώα, πράγματα, κ.λ.π.(δέκα παιδιά, είκοσι δραχμές, κ.λ.π.).
Τα απόλυτα αριθμητικά επίθετα δύο – δυο και από το πέντε ως το εκατό δεν κλίνονται, ενώ από το διακόσια και πάνω έχουν μόνο Πληθυντικό αριθμό. Επίσης τα απόλυτα αριθμητικά από το 13 ως το 19 γράφονται με μία λέξη, ενώ από το 21 και πάνω με δύο, εκτός από τα πολλαπλάσια του 10, που γράφονται με μία.
Άρα όπως καταλαβαίνεις από τα απόλυτα αριθμητικά τα μόνα που κλίνονται είναι τα ένα, τρία, τέσσερα, όπως βλέπεις στην παρακάτω εικόνα.

Τακτικά λέγονται τα αριθμητικά επίθετα που φανερώνουν τη σειρά, την τάξη των ουσιαστικών.
Π. χ. Ο πρώτος μαθητής, η δεύτερη μέρα, η έκτη τάξη, ο δωδέκατος μήνας, ο δέκατος πέμπτος όροφος, ο εικοστός αιώνας, κ.λ.π.
Τα τακτικά αριθμητικά από το 13 και πάνω γράφονται με δύο λέξεις, εκτός από τα πολλαπλάσια του 10 που γράφονται με μία.

ΜΕ ΕΝΑ Ή ΜΕ ΔΥΟ Λ;

Τα σύνθετα ρήματα με β’ συνθετικό το ρήμα βάλλω άλλες φορές τα συναντούμε με ένα (λ) και άλλες με δύο(λλ) ανάλογα με το χρόνο και την έγκλιση στην οποία βρίσκονται. Για να μη μπερδεύεσαι στην ορθογραφία αρκεί να σκέφτεσαι ότι τα ρήματα αυτά:
  • γράφονται με δύο (λλ) όταν βρίσκονται στον Ενεστώτα, τον Παρατατικό και Εξακολουθητικό Μέλλοντα και
  • στους υπόλοιπους χρόνους με ένα (λ)
Δηλαδή να θυμάσαι ότι γράφεται με δύο(λλ) μόνο στους χρόνους που εκφράζουν διάρκεια(συνέχεια)
Π. χ. Η Βασιλική αναβάλλει διαρκώς την παρουσίαση του βιβλίου της(συνεχώς)
Ενώ:
Η Βασιλική ανέβαλε για πρώτη φορά την παρουσίαση του βιβλίου της(μια φορά)